K štúdiu 1 200 rokov histórie starovekého Ríma je možné pristúpiť z rôznych zorných uhlov. Pohyb a dynamiku týchto čias odráža aj názvoslovie, a to hneď v dvoch rovinách: etymologickej a obsahovej. Etymológia mnohokrát odhalí pozadie vzniku termínu a pomenovanie sa tak stane zrozumiteľnejším. To, čo termín vyjadruje, podliehalo zmenám v čase, senát kráľovský sa veľmi málo podobal na senát republikánsky.
V prehľadových prácach o dejinách starovekého Ríma spravidla nie je priestor na zohľadnenie týchto stránok terminológie vo väčšom rozsahu, lexikóny a encyklopédie zas majú širší záber, preto vznikol zámer vytvoriť príručku ušitú na mieru pre potreby študentov historických a príbuzných disciplín.
Zdrojom pre spracovanie jednotlivých tém bola odborná literatúra uvedená na konci publikácie. Odráža súčasný stav bádania a naznačuje trendy ďalšieho výskumu, lebo, napriek dlhej tradície záujmu o dejiny starovekého Ríma, ešte zďaleka nebolo všetko dopovedané. O tom svedčia aj rozdielne interpretácie niektorých javov, prípadne biele miesta v poznaní. Tieto skutočnosti učebnica primerane reflektuje naznačujúc, že dynamický je nielen vývoj rímskych reálií, ale aj bádanie o nich.
Pri úvahách o celkovej koncepcii učebnice bol smerodajný komfort používateľov. Cieľu práce, spracovať vybrané témy rímskych reálií z pozície terminológie, zodpovedá jej štruktúra: termíny sú zoradené abecedne slovníkovým spôsobom. V texte sú tri druhy hesiel hierarchicky rozvrstvených: základné, rozsahom aj obsahom široké, rozoberajúce problematiku v jej historickom vývoji, doplnkové, rozširujúce poznatky v oblasti spomenutej v základných heslách a sprievodné, len stručne definujúce význam, spravidla zahrnuté aj v oboch predchádzajúcich typoch.
Etymologický vývoj termínov je naznačený v zátvorkách za názvom hesla, ukotvenie v čase vyjadruje buď konkrétny dátum viažuci sa k udalosti, alebo širší chronologický rámec s dátumami od do (tradičná periodizácia rímskych starovekých dejín, predpokladané obdobia vlády rímskych kráľov, vláda jednotlivých rímskych cisárov).
Výber hesiel vyplynul z prednášaných tém a študijnej literatúry, nie je teda z hľadiska mapovania rímskych reálií zďaleka vyčerpávajúci. Niet pochýb o tom, že informačnú databázu k problematike možno nielen rozhojňovať o nové témy, ale aj dopĺňať o ďalšie poznatky témy už spracované. V tomto zmysle je učebnica súčasťou otvoreného projektu.